پانسمانی که سرعت بهبودی زخم های دیابتی را افزایش می دهد

11 ژوئن 2018- یک زخم ساده یا جراحت کوچک ممکن است موجب نگرانی برای بیشتر افراد نشود، اما برای بیماران دیابتی یک خراش درمان نشده ممکن است به یک زخم باز تبدیل شود که به طور بالقوه منجر به قطع عضو یا حتی مرگ گردد.
یک تیم از محققان دانشگاه نورث وسترن ابزار جدیدی به نام regenerative bandageیا پانسمان ترمیم کننده ساخته اند که به سرعت زخم های دردناک و سخت درمان را، بدون استفاده از دارو یا مواد بیولوژیک درمان می کند.در طول آزمایشات سر به سر، این پانسمان جدید زخمهای دیابتی را 33 درصد سریعتر از یکی از محبوب ترین پانسمانهای موجود در بازار در یک مدل حیوانی ترمیم نمود.

پانسمان ترمیم کننده سبب گسترش و تکثیر سلولها می شود.لکه های سبز سلول های زنده را نشان می دهد که در هیدروژل گیر افتاده اند و باCalcein-AM رنگ شده اند.

دکترGuillermo Ameer کارشناس مهندسی مواد زیستی و مهندسی ترمیم و استاد مهندسی پزشکی در دانشکده مهندسی مک کورمیک، استاد جراح در دانشکده پزشکی Feinberg  و مدیر مرکز جدید مهندسی بازسازی پیشرفته در(CARE) Northwestern ، که این مطالعه را هدایت کرده است، می گوید: ما یک قسمت از پروتئین موجود در پوست را شناسایی کردیم که برای بهبود زخم مهم است، ما این قطعه را ساخته و آن را در یک مولکول آنتی اکسیدان وارد نمودیم که در دمای بدن خود به خود دور هم جمع شده و داربستی را تولید می کند که توانایی بدن برای ترمیم بافت را در محل زخم، تسهیل می کند. با این رویکرد جدید، ما نیازی به استفاده از دارو یا عوامل بیرونی و بیولوژیک برای تسریع بهبود زخم نداریم و این پانسمان به خوبی ترمیم را تسریع می کند.
از آنجایی که این پانسمان قدرت شفا دهندگی خود بدن را بدون نیاز به انتشار داروها یا مواد بیولوژیکی تقویت می کند، برای تایید و عرضه ی آن با موانع نظارتی کمتری مواجه هستیم واین به این معنا است که بیماران می توانند آن را به زودی در بازار مشاهده کنند.
این تحقیق در روز 11 ژوئن در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد. اگر چه آزمایشگاه Ameer به طور خاص علاقه مند به استفاده از این پانسمان برای زخمهای دیابتی است، اما این پانسمان می تواند برای درمان انواع زخم های باز مورد استفاده قرار گیرد.

تفاوت بین یک زخم در یک فرد سالم و یک بیمار دیابتی

دیابت با آسیب به اعصاب باعث ایجاد بیحسی در اندام ها می شود.بنابراین افراد مبتلا به دیابت ممکن است از وجود یک زخم ساده مانند یک تاول یا یک خراش کوچک در پوست خود مطلع نشوند و در نتیجه این زخم کوچک بدون توجه و درمان، تبدیل به یک معضل بزرگ شود.بالا بودن مقدار قند خون در این افراد، دیواره های مویرگها را ضخیم تر می کند، گردش خون را کند می کند و باعث می گردد که این زخم ها بسختی درمان شوند.این یک طوفان کامل برای یک زخم کوچک است که آن را به زخم تهدید کننده ی یک اندام، یا تهدید کننده ی زندگی تبدیل می کند.
راز این پانسمان ترمیم کننده، پروتئینی بنام لامینین است که در بسیاری از بافتهای بدن از جمله پوست یافت می شود.لامینین سیگنال هایی را به سلولها ارسال می کند و آنها را تشویق می کند تا تمایز یافته، مهاجرت کنند و به یکدیگر بپیوندند. تیم Ameer یک بخش از لامینین را شناسایی کرد که شامل 12 اسید آمینه بود و آن را A5G81 نامیدند. آنها دریافتند که این بخش از لامینین برای روند ترمیم زخم حیاتی است.
دکتر Ameer گفت: این توالی خاص توجه ما را جلب کرد، زیرا گيرنده های سلولی را برای چسبیدن سلولها به یکدیگر، مهاجرت و تکثیر فعال می کند. سپس ما این توالی را برش دادیم تا حداقل اندازه ای مورد نیاز برای داشتن همین خاصیت را بیابیم.
با استفاده از چنین بخش کوچکی از لامینین به جای کل پروتئین، می توان آن را به راحتی در آزمایشگاه سنتز کرد، در حالی که هزینه های تولید آن نیز کمتر خواهد بود. تیم دکتر Ameer توالی A5G81 را به یک پانسمان هیدروژلی آنتی اکسیدانی که قبلا در آزمایشگاه آنها تولید شده بود، افزودند.
طبیعت آنتی اکسیدانی این پانسمان با التهاب مقابله می کندهمچنین این هیدروژل دارای قابلیت پاسخ به گرما است: هنگامی که بر روی زخم مالیده می شود، مایع است سپس در معرض دمای بدن به سرعت به یک ژل تبدیل می شود.این تغییر فاز اجازه می دهد تا آن را با شکل دقيق زخم مطابقت دهد. خاصیتی که به آن کمک می کند نسبت به سایر پانسمانهای موجود در بازار بهتر عمل کند.
دکتر Ameer گفت: زخم ها دارای اشکال و عمق متفاوتی هستند. این پانسمان مایع می تواند هر شکلی را پر کند و سپس در جای خود باقی بماند. سایر پانسمانها بیشتر مبتنی بر لایه های کلاژنی یا اسفنجی هستند که می توانند حرکت کرده و از محل زخم خارج شوند.
بیماران همچنین باید اغلب پانسمان را تعویض کنند، که می تواند بافت های تازه تشکیل شده را از محل جدا کند و مجددا به محل زخم آسیب رساند.با این حال، پانسمان دکتر Ameer می تواند با محلول سالین سرد شستشو داده شود، بنابراین بافت تازه بازسازی شده در محل خود حفظ می شود.
نه تنها نداشتن دارو و یا مواد بیولوژیک باعث می شود که این پانسمان سریعتر به بازار عرضه شود، بلکه ایمنی آن را نیز افزایش می دهد.تاکنون، تیم Ameer هیچ اثرات جانبی نامطلوبی در مدل های حیوانی مشاهده نکرده اند.این یک تفاوت بارز این محصول با سایر محصولات موجود در بازار است که حاوی یک فاکتور رشد مرتبط با سرطان هستند. دکتر Ameer گفت: افزایش خطر ابتلا به سرطان برای بیمارانی که سعی دارند زخم باز خود را درمان کنند، قابل قبول نیست. تیم Ameer همچنان به تحقیق در مورد این نوع پانسمان بر روی مدلهای پری کلینیکی بزرگ تر ادامه می دهند.

منبع و سایت خبر:

Proceedings of the National Academy of Sciences, 2018; 201804262 DOI: 10.1073/pnas.1804262115

www.sciencedaily.com/releases/2018/06/180611152729.htm